🚛GRATIS FRAKT - Endast Denna Vecka🚛

Sömnbrist leder till sämre prestationsförmåga!

Juli 23, 2018

Sömnbrist leder till sämre prestationsförmåga! 

Brist på sömn kan leda till både minskad prestationsförmåga och sämre hälsa. Det visar det forskningsprojekt som genomförts av Christian Benedict, docent och forskare vid Uppsala universitet. 

Forskningsprojektet ”Samband mellan sömn, yrke och hälsa” har genomförts under tre år och finansierats av AFA Försäkring. I projektet har Christian Benedict undersökt hur sömnbrist påverkar förmågan till stresshantering, inlärning och arbetsprestation.

–Tidigare forskning har visat att arbetsmiljön är viktig för nattsömnen. En arbetsmiljö med stress och oro kan ge sömnproblem och påverka oss psykiskt. Däremot har det inte helt klarlagts tidigare hur sömnbrist påverkar vår arbetsförmåga, säger Christian Benedict, docent i neurovetenskap och ledare av Uppsala Sleep Science Lab på Uppsala universitet.

I forskningsprojektet genomfördes bland annat ett experiment där man utsatte studenter som sovit olika länge för komplicerade matematikuppgifter och svåra ord, vilket motsvarar stressande situationer som är vanliga i skolan eller arbetslivet.

–Vi kunde konstatera att sömnbrist påverkar vår förmåga att prestera och bedöma på ett negativt sätt. De som hade sovit en hel natt klarade det bra, medan de som endast sovit en halv natt tappade tio procent av informationen, säger Christian Benedict.

Det som händer under sömnen är att hjärnan hanterar information vi fått under dagen. Information som är viktig för framtiden bearbetas och sparas och resten sållas bort.

Kronisk sömnbrist ökar också risken att utveckla diabetes 2. Även hjärt- och kärlsystemet är beroende av sömn och använder de första timmarnas sömn för återhämtning.

30 – 40 procent av alla vuxna kommer inte upp i sju – åtta timmars sömn per natt, vilket är rekommendationen för att vi ska känna oss utvilade på dagen. Fysisk aktivitet och solljus under dagen är faktorer som visat sig förbättra sömnen.

9 tips på hur du kan minska din stress och därmed få bättre sömn.

1 Var inte tillgänglig hela tiden.  Att svara i telefon eller på sms direkt är inget måste. Du behöver inte vara tillgänglig 24 timmar om dygnet. Testa att stäng av telefonen på natten eller ställ in telefonen på ”stör ej-läge” efter klockan 22 varje kväll.

2 Unna dig pauser ibland. Hjärnan kan inte koncentrera sig hela den vakna tiden på dygnet. Försök att återhämta dig mellan alla dagens olika uppgifter. I stället för att boka in att ta en kaffe med en kompis mellan jobbet och nästa aktivitet kan det vara mindre stressande att ta en promenad eller åka hem och vila en stund.

3 Glöm inte bort dig själv. Lojalitet är en värdefull egenskap att ha men tänk på att inte bara vara lojal mot andra och glömma bort dig själv. Fråga dig själv vems krav och förväntningar du strävar efter att uppnå – och var lojal mot dig själv också.

4 Försök lugna dina tankar. Det är inte det du gör som stressar dig, utan oftare tanken på det du inte gör. Att se bilder på sociala medier kan ge ett sken av att andra är lyckligare än vad du själv är och stressen ökar. Försök att undvika att trigga sådana tankar utan fokusera på det som är viktigt för dig själv i just ditt liv.

5 Ge dig själv egentid. Tillåt dig själv att fira, njuta och vila. Var tydlig för din omgivning att det här är din tid som du behöver för att må bra. Det här är extra viktigt om någon tjatar på dig.

6 Skriv en "jag har gjort lista". Många skriver en ”att göra-lista”, men det kan öka på stressen ännu mer. Skriv i stället ner vad du faktiskt har gjort under dagen.

7 Var stolt över dig själv. Det är okej att ”bara” vara tillräckligt bra i stället för att vara bäst. Ingen är perfekt. Ha rimliga kvav på dig själv och tänk på att det är ofta är du som är missnöjd på dig själv – inte omgivningen.

8 Gör en sak i taget. Testa att ställ klockan på 30 minuter. Tänk att nu ska jag göra det här (t.ex. plugga, jobba, städa badrummet) och inget annat. När mobilen plingar tar du paus, dricker lite kaffe och kopplar av innan du fortsätter.

9 Acceptera när det är utom din kontroll. Hamnar du i en lång bilkö eller i förseningar i kollektivtrafiken finns det inget du kan göra för att komma fram snabbare. Det kommer att uppstå sådana situationer i vardagen och att vara stressad hjälper inte till. Bli i stället medveten om vad du inte kan förändra och acceptera situationen. Försök att återfå lugnet och tänk att du bara kommer att bli sen.


Lämna en kommentar

Kommentarer kommer att godkännas innan de syns.

Prenumerera

Upp

Net Orders Checkout

Item Price Qty Total
Subtotal 0.00 SEK
Shipping
Total

Shipping Address

Shipping Methods