9 måsten för ditt hemmakontor!

9 måsten för ditt hemmakontor!

För att hålla dig i form och produktiv på ditt hemmakontor behöver du rätt möbler och utrustning. 9 tips för mer rörelse, bättre känsla av välbefinnande och en frisk rygg på hemmakontoret.

9 tips för mer rörelse, bättre känsla av välbefinnande och en frisk rygg på hemmakontoret.

För att hålla dig i form och produktiv på ditt hemmakontor behöver du rätt möbler och utrustning.

Sedan coronakrisen kan många människor inte längre föreställa sig livet utan ett hemmakontor.

Eftersom vi alla för närvarande spenderar mycket tid på hemmakontoret är det enormt viktigt att inrätta sin arbetsplats hemma optimalt.

Trots allt klagar 64 procent av de anställda på hälsoproblem som orsakas av att arbeta hemifrån.

Ryggsmärtor, muskelvärk och huvudvärk är de anställdas huvudsakliga klagomål.

Hemmakontor blogg

Skapa ett hemmakontor - vad behöver jag?

Men vilken är den bästa utrustningen för ett hemmakontor?

Grundläggande saker som en bra bärbar dator, en bildskärm, en snabb internetuppkoppling, en ergonomisk mus och tangentbord, ett headset och eventuellt en mobilbehållare bör din arbetsgivare ändå tillhandahålla så att du kan arbeta effektivt hemma.

Men vilka moderna kontorsmöbler, utrustning och "hjälpmedel" ska ditt hemmakontor ha för att hålla dig vältränad, rörlig, på gott humör, frisk och produktiv?

Vi har samlat idéer som hjälper dig att må bra på ditt hemmakontor.

9 måsten för mer rörelse, bättre välbefinnande och en friskare rygg på hemmakontoret.

vikten av växter på ditt kontor

Hemmakontorstips 1: Placera växter

Det här tipset låter banalt, men det är guld värt för ditt hemmakontors allmänna välbefinnande.

Växter hjälper till att permanent förbättra inomhusklimatet på ditt hemmakontor.

Med några få växter på ditt kontor blir det aldrig "tjock luft" igen.

En annan positiv effekt: växter har en lugnande effekt.

Speciellt när du har få möjligheter att gå utomhus skapar gröna krukväxter en behaglig färgklick i rummet och hjälper till att minska stressen.

Idealiska krukväxter för ditt hemmakontor.

  • Suckulenter: mycket lättskötta, behöver lite vatten
  • Lucky feather: behöver lite ljus. Mycket väl lämpad för mörka rum
  • Elefantfot: lämplig för mycket ljusa platser och direkt solljus
  • Grön lilja: mycket bra för att förbättra inomhusklimatet
  • Aloe Vera: behöver mycket ljus. Behöver bara vattnas var 3-4 vecka

Tips: Ta en daglig promenad genom parken, eller ännu hellre, genom skogen. En studie från Central Institute for Mental Health i Mannheim (2019) har visat att träd och blommor har en enormt positiv effekt på det psykiska välbefinnandet och hjälper till att minska stress.

Aktiv stol till hemmakontoret

Hemmakontorstips 2: En kontorsstol som främjar rörelse

Det här tipset är från kategorin "no brainer".

När det kommer till kontorsmöbler på hemmakontoret är en ergonomisk kontorsstol såklart det viktigaste.

Utan en bra, funktionell skrivbordsstol är även den bästa tekniska utrustningen värdelös!

Därför bör du se till att ditt hemmakontor är utrustat med en stol som håller dig i rörelse även när du sitter.

När allt kommer omkring, stärker en konstant lätt rörelse när du sitter ner ryggen och främjar en upprätt sittställning.

Dessutom kan du andas djupare på en stol som låter din kropp röra sig fritt.

Detta ökar syrehalten i blodet, förbättrar koncentrationen och stimulerar cirkulationen.

En annan fördel: aktivt sittande är bra för dina mellankotskivor. De är alltid jämnt belastade och förblir därmed friska.

Tips: Den legendariska Aeris Swopper aktiva kontorsstolen kombinerar alla funktioner du behöver för att sitta ergonomiskt och i rörelse.


"För mig är Aeris Swopper hemkontorets upptäckt par excellence. Äntligen har jag inte längre ont i ryggen."


Margret Meincken

FRILANS COPYWRITER OCH NÖJD AERIS-KUND

Brusreducerande hörlurar blogg


Hemmakontorstips 3: Brusreducerande hörlurar

I vår digitala värld bombarderas och distraheras vi ständigt av tusentals intryck, ljusa färger och sociala medier.

Men buller är också ett stort problem för många människor på hemmakontoret.

Gatubuller, byggnadsarbeten i huset, paketbärarens ringsignal eller grannens musik: buller är en allestädes närvarande och irriterande följeslagare på hemmakontoret.

Hörlurar med brusreducerande funktion hjälper dig att blockera dessa distraktioner och koncentrera dig helt på ditt arbete.

Speciellt när du vill fokusera på ett projekt är brusreducerande hörlurar ett utmärkt sätt att minska bruset från omvärlden.

Bäst av allt, mindre buller betyder mindre stress, mindre stress betyder bättre allmänt välbefinnande, bättre allmänt välbefinnande betyder bättre balans mellan arbete och privatliv...men vi avviker.

Låt oss fortsätta med Hemmakontorstips 4.

vikten av ett bra skrivbord

Hemmakontorstips 4: Ett höj- och sänkbart skrivbord

Förutom kontorsstolen är ett höj- och sänkbart skrivbord den andra kontorsmöbeln för hemmet som är nödvändig för rörelse under arbetstid.

Att regelbundet växla mellan sittande och stående håller dig i form, stimulerar din cirkulation och förbättrar din syretillförsel och därmed ditt allmänna välbefinnande.

Dessutom är det bra för din rygg och hållning att stå upp.

Det är därför inget modernt hemmakontor som ska vara utan ett sitt-stå-skrivbord.

Helst ska förhållandet mellan stående och sittande vara 40-60 och du ska byta senast var 30:e minut.

Hemmakontorstips 5: En stressboll på skrivbordet

Människor som skriver mycket på tangentbordet har ofta smärtsamma och spända muskler i händerna.

Om du inte använder en ergonomisk mus och tangentbord är denna smärta nästan förprogrammerad.

Efter en kort tid kan spänningen sprida sig till armar, axlar och nacke.

En liten hjälpreda som förebygger dessa problem mycket väl är en stressboll.

Att klämma på stressbollen har fördelar för kropp och själ:

Å ena sidan lossas och avslappnas musklerna i fingrarna och handkulan samt i underarmarna.

Å andra sidan, att klämma stressbollen – som namnet antyder – minskar stressen.

Speciellt när stressade och överarbetade, tenderar människor att göra så kallade "överhoppningshandlingar" för att distrahera sig själva en stund.

Att klämma på en antistressboll är idealiskt för att lindra denna spänning.

Efter några minuters stressavlastning med stressbollen kan du gå tillbaka till ditt projekt med ett fräscht huvud.

Och dina händer kommer att tacka dig för det också.

balansbräda för hemmakontor

Hemmakontorstips 6: En balansbräda

En balansbräda är det perfekta träningsverktyget för hemmakontoret för träningspass.

En balansbräda håller hela kroppen i rörelse och har flera fördelar.

Förutom att förbättra din koordination, tränar den ditt balanssinne och arbetar med många muskelgrupper.

Träning på en balansbräda stärker musklerna i dina fötter, ben och bål och hjälper till att motverka värkande ben.

Du tränar även de djupa musklerna i ryggen.

Detta förhindrar hållningsproblem och ryggsmärtor.

En annan fördel är att träningen får igång din cirkulation och ökar blod- och syretillförseln från hjärnan till tåspetsarna.

Så efter några minuter kan du gå tillbaka till jobbet med ett fräscht huvud.

Visserligen är det inte lätt att hålla balansen på en balansbräda, men övning ger färdighet!

Hemmakontorstips 7: En desk organizer

Lite ordning på skrivbordet är av stor betydelse för ditt allmänna välbefinnande.

Ett strukturerat arbetssätt sparar dig mycket stress och tid.

Så att du inte längre behöver leta efter saker på ditt skrivbord är en desk organizer ett billigt måste för ditt hemmakontor.

På så sätt håller du alltid överblicken.

Ståmattor för hemmakontoret

Hemmakontorstips 8: En ergonomisk ståmatta / arbetsplatsmatta

Efter att ha gjort i ordning ditt skrivbord ger detta hemmakontorets-must-have massor av motion. 

En arbetsplatsmatta eller ståmatta (kärt barn har många namn) är det perfekta komplementet till ditt stående skrivbord.

Att stå på hårda golv är hårt arbete för din kropp och i längden skadligt för dina mellankotdiskar.

En bra ståmattan ser till att du alltid är i lite rörelse när du arbetar vid ditt ståbord.

Dessa mikrorörelser stimulerar fotens reflexzoner och förbättrar därmed blodcirkulationen i benen.

Genom att hela tiden justera din hållning belastas även mellankotskivorna jämnt och tillförs därför idealiskt med vätska.

Hemmakontorets tips 9: En fotmassagerulle

Fotmassagerullen är för fötterna vad stressbollen är för händerna.

Denna lilla medhjälpare bör inte saknas på någon hemmakontorsarbetsplats.

En fotmassage däremellan stimulerar fotens reflexzoner.

Detta stimulerar nervbanorna i hela kroppen och slappnar därmed av musklerna.

Speciellt för personer som gillar fotmassage, är en fotmassagerulle en idealisk hjälpare för avkoppling och stresslindring.

4 fler hemmakontorstips du definitivt bör överväga

  • Ventilera regelbundet (chockventilation)
  • Drick tillräckligt
  • Ta små raster
  • Få tillräckligt med ljus

Vi har ett brett sortiment av ergonomiprodukter som passar bra till hemmakontor. Kolla in några utvalda kategorier nedan.

30 DAGAR NÖJD-KUND-GARANTI

Vi vill att du som kund ska vara 100% nöjd med ditt köp.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Kampanjer, nya produkter och försäljning. Direkt till din inkorg.